Upozorňujeme Vás na link z RTVS, kde sa v relácii hovorí o nových pravidlách pre opravy vozidiel po vážnych nehodách. Tieto opravy sa budú môcť opravovať výhradne v tzv."certifikovaných miestach opravy". Viav v relácii pod linkou http://www.rtvs.sk/televizia/archiv/12993/154680#2123 + video
V máji roku 2018 by mal prísť do účinnosti nový zákon o podmienkach prevádzky motorových vozidiel, ktorý prináša mnoho zmien. Povieme klasický príklad.
Máte Škodu Octavia druhej generácie pred modernizáciou. Aktuálne ide v primeranom stave zhruba od 4 500 eur. Budete mať škodovú udalosť, čo sa môže stať komukoľvek. Narazí do vás iné auto, poškodí vám dvoje dvere a oba blatníky na jednej strane. Nejakým zázrakom vám vystrelia aj airbagy. Cena opravy?
Ak ste šikovný a poznáte tých správnych ľudí, do tisíc eur sa s použitými dielmi vo farbe zmestíte. Tak teda, dáte si to vyplatiť rozpočtom. Poisťovňa vám auto nacení na určitú sumu, z ktorej pokryjete náklady na opravu relatívne v pohode (samozrejme, poisťovne kalkulujú podľa seba). Berte to čisto v teoretickej rovine.
Aktuálne nový zákon bude upravovať, že: "po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá mala vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla, ako sú zavesenie kolies, deformačné zóny, systémy airbagov, riadenie alebo brzdy, podrobiť odstráneniu vzniknutých chýb v certifikovanom mieste opravy a následne bez vyzvania na vlastné náklady podrobiť vozidlo technickej kontrole pravidelnej mimo ustanovených lehôt".
Budete nútení kúpiť úplne nové dvere, nové airbagy, nové pyropásy a tak ďalej, a to všetko v autorizovanom mieste, kde si zaúčtujú poriadne vysokohorskú prirážku. Suma sumarum? Náklady na opravu sú vyššie, ako trhová cena samotného vozidla. Oprava nerentabilná, poisťovňa vám vyplatí almužnu a vám ostanú len oči pre plač.
V zmysle zákona bude "osoba poskytujúca opravy vozidiel vykonávané spôsobom, ktorý z bezpečnostného a environmentálneho hľadiska určil výrobca vozidla a ktorá má prístup k informáciám o opravách a údržbe výrobcu vozidla, napríklad autorizovaná opravovňa alebo nezávislá opravovňa, pričom táto osoba je súčasne certifikovaná nezávislým národným profesijným združením, ktoré je členom Európskej asociácie pre predaj a opravy motorových vozidiel CECRA".
No preto, lebo každý druhý "garážmajster" so zváračkou, kompresom a lakovacou pištoľou jednoducho podľa odborníkov nedokáže „búrané“ (respektíve v určitom ponímaní ťuknuté) auto opraviť na vysokej úrovni.
Zákonná povinnosť každého servisu posielať pri každej oprave stav odometru do databázy IRIS od 1.1.2019
Každý servis (a teda aj BCS) má od 1.1.2019 povinnosť zasielať údaje z odometru (t.j.tachometru) vozidla do systému IRIS. Toto musia plniť autoservisy, pneuservisy lakovne ale aj autobazáre a pod..
Právnické osoby a fyzické osoby – podnikatelia podnikajúci s autami majú od 20.mája 2018 povinnosť zasielať informácie o vozidlách do RPZV (tzv. „prispievatelia“).
Podrobné informácie ustanovuje § 48 ods. 3 citovaného zákona č. 106/2018 Z.z. Zaslaním informácií je zároveň splnená oznamovacia povinnosť, podľa ktorej osoby, ktoré zistia neoprávnenú manipuláciu so zobrazovanou hodnotou odometra alebo neoprávnenú manipuláciu s odometrom cestného motorového vozidla, sú povinné bezodkladne oznámiť Slovenskej obchodnej inšpekcii všetky im známe identifikačné údaje.
Prispievatelia sú zároveň oprávnení dostávať a tlačiť údaje z RPZV formou požadovaného výpisu. Výpis je v súčasnosti dostupný vo všetkých pracoviskách kontroly originality vozidiel. Niektoré z nich disponujú mobilnou technikou schopnou skontrolovať odometer, vyhotoviť fotodokumentáciu a vytlačiť výpis na dohodnutom mieste.
Ďalšie informácie nájdete na www.rpzv.sk